Herr og Fru Martinsen – med Harley-Davidson i 30 år

I 1980 gikk Bjørn Martinsen inn på Narvesen i Mysen. Lite visste han akkurat da, at han skulle bli inspirert til det som ble hans livsstil til det fulle. I hyllene i bladbutikken så han en utgave av Easy Riders, bladet som fra 70-tallet har dyrket, hovedsakelig, Harley-Davidson i alle dens versjoner, originale og custom made.

Unni og Bjørn på hver sin Harley-Davidson.

Jeg er på vei til Unni og Bjørn Martinsen, et par kilometer utenfor Rakkestad sentrum. Det ser faktisk ut til at regnet skal holde opp en stund. Jeg har fotoutstyret baki pickupen, og det tar ikke lang tid før jeg svinger inn i Måkeveien. Etter å ha passert et par hus på venstre side, ser jeg Unni på gårdsplassen.

– Hallo, skal det være en kaffe, spør hun, og går inn i huset med en pratende liten rasekatt luskende etter.

– Den skal egentlig veie kun halvannen kilo, men nå er den sikkert to og en halv, ler Bjørn, fra døra i garasjen.

Etter å ha småpratet litt om løst og fast og gamle biler, viser Bjørn meg rundt i garasjen. Det er liten tvil om hva som er fokuset her. Rommet kan vel enklest beskrives som et alt-i-ett verkstedshowrom, med sykler, sykkeldeler, verktøy og plakater.

Gunda på gårdsplassen

Det er interessant og morsomt å snakke med Unni og Bjørn, og tiden går fort. Unni, som også har hatt motorsykkelinteresse fra tenårene, har mye kunnskap og mange historier. Hun forklarer sin sykkel som en lettere Bobbermodifisert Softail Heritage på 1340ccm.

Bjørn er ansatt hos Harley-Davidson Østfold, hvor han klargjør nye sykler og tar service, og det er ikke få timer han har brukt på å bygge om sin 1390ccm Softail til en helt unik trehjuling, såkalt Trike. Han viser og forklarer detaljert, og vi måtte selvfølgelig ta en liten photosession.

Enjoy!

Write a comment