LØP! – sandalene som forandret alt

Vi er en løpefamilie. Vi liker å løpe. Fra barna var små har vi løpt sammen alle fire. Det er en livsstil like mye som en aktivitet og en hobby.

Tenkte jeg skulle fortelle historien om sandalene som forandret det meste. Jeg husker presis hvor jeg var på løpeturen, da jeg for mange år siden fant ut at løping på lengre turer handler om noe helt annet enn å rulle fra helen og frem. Noe føltes fullstendig feil i måten jeg løp på. Det var liksom så passivt og lite lekent og fartsfylt. Jeg likte jo å løpe kort og fort. Så jeg la meg noe fremover, fikk hofta opp og frem og bestemte meg for at hvert trinn skulle lande på den fremre delen av foten. Og alt føltes plutselig så mye bedre. Det var slik det skulle være. Jeg har alltid likt å gå barbeint om sommeren, og når man springer barbeint, må man lande på forfoten. Men løping med sko hadde til da vært noe annet. Noe var feil. Problemet som oppsto med å lande på forfoten med joggeskoene, var at skoene hadde så høy oppbygning bak, at det nærmest var umulig å treffe bakken med den fremre delen av foten først. Vel, jeg slo meg til ro med at det var slik det skulle være. Jeg presset meg til å lande på forfoten til tross for at stort sett alle skoprodusenter lagde sko beregnet på at man skulle lande på helen.

For noen år siden, kom Arne Gjulem, en god venn, med nærmest en befaling. – Du må lese “Born to run!” – Der står alt du snakker om.
Jeg fikk ikke bestilt boken fort nok, og jeg leste den nærmest i ett strekk. Der står det nemlig om barfotløping og Tarahumara-befolkningen i Mexico som løper milevis med sandaler. Kun med en tynn såle som er lik hele veien. Som du sikkert skjønner, fikk jeg ikke bestilt sandalene fort nok heller, og jeg var rimelig spent da jeg knyttet de på og tok min første løpetur. Alt var annerledes. Det var som å løpe barbeint, men kun med en liten beskyttende såle under. Selvfølgelig ble det både blemmer og gnagsår den første tiden, men jeg hadde endelig truffet blink i løpsstilen som lå naturlig for meg. Føtter, knær og hofter fikk nærmest en perfekt vinkel og ting stemte.

Jeg liker å løpe på fast og flatt underlag, og jeg trener i snitt tre til fire ganger i uken. Noe variert med intervaller og turer på 8-10 kilometer med variert fart. Det er ikke mulig å løpe lange turer med sandaler på asfalt, og de holder bare opptil en viss hastighet før de etterhvert løsner. Saucony har kommet med løpssko som har dempet såle, men kun med 4 millimeter forskjell på fremre og bakre del. De fungerer optimalt.

Sandalene bruker jeg hele sommeren. Binder de på om morgenen og tar de av om kvelden. Kjekt.

L1070550 webL1070648 webL1070630 webL1070659 web

Noe slitt men like fine. Eller skal jeg si finere enn nye.

L1070686 webL1070690 web

Liker du å løpe, eller å lese for den del, er disse bøkene både underholdende og interessante. 

L1070546 webL1069294 web

Fornøyde etter Stadsloppet i Karlstad. Lea og jeg har begge hatt debut på 10 kilometer i år. Først Sentrumsløpet i Oslo, og deretter Stadsloppet i Karlstad. Der perset vi. Lea på tiden 46:14 og jeg på 39:23. 

Write a comment